Weöres Sándor nonszensz költeményeivel tanítják beszélni a hangszereket a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén Hogyan hangzik egy várakozni tilos tábla, ha egy szakavatott muzsikus ráüt? Milyen egy bőgő oroszlán a pódiumon?

Utóbbitól nem kell félni, nem ugrik a nézőtérre. Egy különleges hangszerről van szó, amely sok egyéb instrumentum mellett hallatja hangját Eötvös Péter Speaking Drums című darabjában. Többek között ez a mű is hallható lesz a Nemzeti Filharmonikusok különleges koncertjén, ahol Eötvös Péter a karmester, és saját művei mellett Liszt Ferenc Dante-szimfóniája is megszólal.

Két rövidebb Eötvös-kompozíció között szólal meg a hangverseny első félidejében a zeroPoints és a Speaking Drums. Utóbbiban, azaz a Beszélő dobok címre keresztelt műben az ütős szólista, Martin Grubinger valóban beszélni tanítja hangszereit, úgy, hogy mondja, motyogja, üvölti Weöres Sándor verseit, majd hangszerein játssza a szavak ritmusát, és ebből születik melódia a zenekarral. Weöres Sándor elhangzó költeményei úgynevezett nonszensz-versek, értelem nélküli szavakból állnak, a záró részben ezekhez némi szanszkrit szöveg csatlakozik.

Akinek pedig ennyi jó kevés, a szünet után megismerheti a poklot – ahogy Dante nyomán Liszt Ferenc képzelte. A nagyszabású Dante-szimfóniában Liszt a purgatóriumot is hangokba foglalta. A mennyországról Wagner lebeszélte, tartva tőle, hogy banálisra sikeredik. Ezért Liszt inkább egy Magnificatot komponált zárásként, természetesen kórussal, ezen az előadáson a Nemzeti Énekkar Nőikarával.

2019. október 31. 19.30
MÜPA, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

 

Program:
• Eötvös Péter zeroPoints
• Eötvös Péter Speaking Drums
• Eötvös Péter Per Luciano Berio
• Liszt Ferenc Dante-szimfónia, S. 109
Közreműködők:
• Martin Grubinger ütőhangszerek
• a Nemzeti Énekkar Nőikara (karigazgató: Somos Csaba)
• Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Eötvös Péter karmester

Forrás: Momentum Mundi

 

 

Hozzászólások