Van a környékünkön egy olyan lottózó-újságos üzlet, amely korábban csupán videó-kölcsönzőként működött. A karantén előtti időkben hetente lejártunk kétszer újságért oda. Az üzlet hangulata, meg az, ahogyan a benne munkálkodó személyzet időnként a kint ácsorgó helybéliekkel társalkodott / közösségi életet élt, nekem egyből a Füst – Smoke című filmet juttatta eszembe.

fust-smoke

“Mekkora a füst súlya? Fogj egy cigarettát! Mérd le! Aztán szívd el, közben a hamut szórd a mérleg serpenyőjébe, majd a csikket is dobd rá! Az utóbb kapott tömeget vond ki a cigaretta eredeti tömegéből! A kettő közti különbség kiadja a füst súlyát” – elhangzik ez a gondolat filmben.

Füst (Smoke)

A Füst (Smoke) Wayne Wang 1995-ben bemutatott filmdrámája. A forgatókönyvet Paul Auster írta saját ötlete alapján. A film egy dohányárus, Auggie Wrenner és könyvíró barátjáról, Paul Benjaminról szól. Wrennert Harvey Keitel alakítja, Benjamint pedig William Hurt. A film egyik mellékszereplője, Forest Whitaker

Ez is olyan igazi “körbeérő történet”, ahol a szereplők mindegyikének sorsa valahogyan összekapcsolódik a végére.

Tele a film – bájos hol misztikusnak, hol meseszerűnek tűnő – történettel, amelyek a film “szellemi ingatlanját” adják, szívetmelengető végkifejlettel.

Auggie boltja, ami nem csupán egy trafik, hanem találkahely is. Itt gyűlnek össze a brooklyni környék különböző élethelyzetű figurái. Cigaretta-újságvásárás ürügyén beszélgetnek az életükről, drámai sorsukról. Paul Benjamin, az író is betér egy kis szivarért, és keres enyhülést a meggyilkolt feleségének hiánya miatti fájdalomra egy kis társalgással. Egy nap egy fekete fiú, “Rashid” megakadályozza, hogy a busz elé lépjen, amikor éppen elmélázva a túloldalra menne át. Aztán az író a megmentést egy pohár limonádéval és egy időre szállással viszonozva, védőszárnyai alá veszi a fiút.

A film főszereplőiről kiderül, hogy mindhárman elvesztettek egy-egy szeretett személyt. Az író a feleségét, a kamaszfiú az apját, a boltos a lányát, akiről addig nem is tudott. Későbbiek során az is kiderül, hogy másként is kötődnek egymáshoz a szereplők. Auggie fotókat készít a boltja előtti életről minden nap, ugyanabban az órában. Ezt a sok egyformának tűnő képet nézik végig az íróval, és a boltos felhívja a figyelmet arra, hogy a fotókat alaposan végignézve rájövünk, hogy a napok egyáltalán nem egyformák. Minden változik és az emberek különbözőek, az időjárás is mindig más.

fust-smoke

SMOKE, Harvey Keitel, 1995

Auggie e fényképek segítségével szemlélteti a körülötte lévő valóságot, ennek mentén tart önvizsgálatot, és érti meg a többiekén keresztül a maga élethelyzetét. Paul Benjamin regényeket ír, tán nem véletlen, hogy a film forgatókönyvének íróját teljes nevén Paul Benjamin Austernek hívják. Neki történetei vannak Auggie fényképeihez, de a rajzolgató Rashid apakereséséhez is.

Hármójuk összeadott művészete adja ki az emberi életek összefonódásának megoldóképletét. Így lesz kerek egésszé ez a szívet melengető film.

Film itt megnézhető.

 

Antalffy Yvette

Hozzászólások