Dezsőfi Beát hosszú évek óta angol szakos kollégaként ismertem. A Facebook fedte fel számomra, hogy más érdekes dologgal is foglalkozik. Talán épp az angol nyelvtudása vezette el újabb foglalkozásához, de biztosan sok más oka is van annak, hogy mediátor lett. Meg angol nyelvi coach és tanulás módszertani tréner. Nos, ez rengeteg kérdést felvet, ezért kezdődjék Bea bemutatkozása!

Kedves Bea! Mi indított téged arra, hogy megpróbálj másoknak segíteni életük problémáiban?

2014-ben töltöttem be 30. évemet a tanári pályán. Ez egy olyan mérföldkő volt az életemben, ami arra késztetett, hogy némi számvetést végezzek. Egyre inkább szembesültem azzal, hogy szinte évről évre egyre nagyobb kihívás osztályfőnöknek és tanárnak (is) lenni. Nem mondok újdonságot azzal, hogy egyre több gyermek, család szembesül azzal, hogy elválnak a szülők, vagy épp családi krízist élnek át, melynek sok oka lehet: a szülők párkapcsolati problémája, a gyerek kamaszkora, amit még a szakemberek sem mindig tudnak megfelelően kezelni és sok más konfliktus.

Egy osztályfőnök mindig szembesül az ilyen jellegű problémákkal, hisz számtalan jele van annak, ha egy diák családi háttere nem rendezett, vagy épp válságban van. Olyan eszközöket kerestem, amivel jobban és nagyobb szakértelemmel tudok ezeknek a családoknak segíteni. A mediációban találtam rá arra az eszközre, ami kiegészíti az eddigi tudásomat. És ha egyszer újra beülsz az iskolapadba, nincs megállás. Tanulásfüggő lettem. Bátran állíthatom, hogy 2014 óta folyamatosan tanulok. Különféle tréningeken vettem és veszek részt, a mediáció miatt kell is, mert ott kötelező jogi, pszichológiai és egyéb továbbképzések vannak, hisz Igazságügyi Közvetítő is vagyok. Ehhez jött a gyerek coaching és a nyelvi coaching. Ezek az új eszközök további segítséget nyújtanak a tanításban és az osztályfőnöki munkámban is.

Kérlek, definiáld, hogy pontosan milyen foglalkozás a mediátoré, és mit csinál egy angol nyelvi coach!

A mediáció egy fantasztikus alternatív konfliktuskezelési forma. Ha a felek végigcsinálják, többnyire win-win helyzetben állhatnak fel a tárgyalóasztaltól. A párkapcsolati és a családi konfliktusok mellett a szülő-kamasz, tanár-diák, szülő-tanár konfliktusokban is egyaránt alkalmazható. Részletesebben itt nehéz lenne beszélni erről, de akit érdekel, elolvashatja a honlapomon. A mediáció során tanultam meg a kifejezetten iskolákban alkalmazható resztoratív konfliktuskezelést, amelynek a lényege az, hogyha egy diák vagy diákok valamilyen szabályszegést visznek véghez, azt a resztoratív szemlélet a közösség és az elkövető közötti konfliktusként értelmezi, ezért a büntetés kiszabása helyett a konfliktus következtében kialakult szükségletek megállapítását, és a károk helyreállítását tartja a legfőbb célnak.

Ennek során kiemelt hangsúlyt kap, hogy a kárt okozó személy aktívan vállaljon felelősséget tettéért, és ajánljon fel a sérelmet szenvedett személyek vagy közösségek számára valamilyen jóvátételt. Ennek a megvalósítása egy resztoratív konferencia keretében zajlik, amelyet mediátor vezet le. Az eljárás célja a károk rendezésén túl az is, hogy a konfliktus által érintett személyek és közösségek belső kapcsolatait hosszú távon is helyreállítsák és megerősítsék. Sajnos ma még nem nagyon terjedt el a mai iskolákban, habár az Oktatási Törvényünk a fegyelmi eljárást megelőző lehetőségként említi. Szerencsére Kecskeméten, a Katonában József Gimnáziumban nem gyakoriak az ilyen esetek, de volt már példa arra, hogy alkalmaztuk ezt a konfliktuskezelési formát.

A coaching egy egyszemélyes, segítő, fejlesztő tevékenység, ami az egyén meglévő erősségeit fejlesztve segít az elakadásokban, a problémák megoldásában. Ennek egyik válfaja a nyelvi coaching, amely kimondottan a nyelvtanulásban támogatja az egyént, ahol a nyelvtanulás kapcsán keletkező nehézségekkel, elakadásokkal foglalkozunk. De mivel az ember egy komplex személyiség, minden mindennel összefügg, ezeknek az eszközöknek a segítségével még komplexebben lehet segíteni.

Ennek utolsó lépcsőfoka volt a tanulásmódszertan. Közhelynek számít, ha azt mondom, hogy a mai gyerekek nem tudnak tanulni. Ennek számtalan oka van, de én a megoldáson kezdtem el törni a fejem. Körülbelül egy évtizeddel ezelőtt már elvégeztem egy tanulás módszertani kurzust, de az igazi áttörést a jobb agyféltekés tanulás módszertani technikák hozták el számomra. Hatalmas segítség gyereknek, felnőttnek, egyetemistának és idős embernek egyaránt. Megtanulni tanulni játékosan, hatékonyan, közben a coaching eszközeivel megtanuljuk, hogyan tűzzünk ki reális célokat, és azokat hogyan valósítsuk meg.

Csak nyugalom, és válaszd a mediációt!

Mit kellett tenned azért, hogy képesítést szerezz ezekhez a foglalkozásokhoz?

A mediációt több helyen is lehet tanulni, én Budapesten Nagy Zsókánál végeztem, aki az egyik úttörője a magyarországi mediációnak. Megalakulása óta tagja vagyok a Közép-európai Mediációs Intézetnek (KEMI), ahova rendszeresen fordítok cikkeket, amelyeket a honlapjukon lehet olvasni. Ebből én magam is sokat tanulok.
Rengeteg post-graduális képzést végeztem ezekben a témákban. Folyamatosan képzem magam, és persze nagy előnyöm az angol nyelvtudás, mert a legújabb cikkeket, TED előadásokat, publikációkat olvashatom ezekben a témákban.

Mikor indítottad a vállalkozásodat? Hogyan vágtál bele? Ki ösztönzött, segített?

Vállalkozóként pár éve tevékenykedem, amikor már annyi megkeresésem volt, hogy nem győztem szabad idővel. A mediációt nem is lehet másképp végezni, főleg ha válásról van szó, hisz nekem jogosultságom van ahhoz, hogy a felek megállapodását végigsegítve megírjam és beadjam a bíróságra a keresetüket. Teljes mértékben közös megegyezésre juthatnak a vagyoni, gyermekfelügyeleti jogi és más vitás kérdésekben. Ezt a folyamatot segítem. Persze elsődleges a kapcsolat megmentése, amíg csak lehetséges.

Tavaly kezdtem a jobb agyféltekés tanulás módszertani tréningeket, ezek is nagyon népszerűek. Természetesen az iskolai munkámban is igyekszem megtanítani a gyerekeknek ezeket a technikákat, öröm látni, ahogy egyre jobban segít nekik a tanulásban.

A Facebook sokunknak segít kapcsolatot teremteni, információt áramoltatni. Te hogyan használod céljaid elérésére a közösségi hálót?

Bár a két tevékenység között van kapcsolat, külön oldalam van a mediációhoz és a nyelvi coachinghoz is. Dezsőfi Beatrix Mediátor és az English and Coaching a két oldal neve. Rendszeresen próbálok hasznos bejegyzéseket írni és megosztani a témában, és nagy örömömre egyre többen kísérik figyelemmel és érdeklődéssel ezeket az oldalakat. A tréningjeimet is itt szoktam meghirdetni, és remélem, sok olyan eseményt fogok még szervezni, amiről itt értesülhetnek az érdeklődők.

English Coaching – módszertani foglalkozás

Két nagy fába vágtad a fejszédet, Bea. Melyik az ismertebb, és melyiket szeretnéd jobban megismertetni az emberekkel? Az angol nyelvi coach kibújik belőled angolórán is az iskolában?

Természetesen! Igazából nincs új a nap alatt, ezen azt értem, hogy sok eszközt eddig is én is, más is használt a tanítása során. Viszont a tudatos, jól felépített coaching nagyon fontos azoknál a gyerekeknél, akiknek valami miatt nem úgy megy a nyelvtanulás. Sajnos különböző korlátozó hiedelmek élnek bennünk, például: „nekem nincs nyelvérzékem” vagy „soha nem tudtam megjegyezni szavakat”, stb. Ezekkel a gátakkal lehet és kell is foglalkozni, ezen kívül én nyelvtant már csak gondolattérképpel és a memória palota technikájával tanítom. Vannak órák, amikor a gyerekek maguk kérik, hogy coach-oljunk. Van ehhez egy pszichológusok által összeállított kártya is, az OH kártya. OH kártya instruktor is vagyok, ez egyfajta asszociációs játék, nagyon szokták élvezni a gyerekek.

Mesélj a módszereidről, ha nem titok! A háromlábú székednek van egy vadonatúj harmadik lába is, egy facebook csoport: Közösen megoldjuk Beával! Mit és hogyan?

Az elmúlt hetekben robbanásszerűen megnőtt a mediációs oldalam követőinek a száma, ami azt az igényt vetette fel, hogy készítsek egy zárt csoportot „Közösen megoldjuk Beával” néven. Már körülbelül 100 tagja van. Ebben a csoportban párkapcsolati, gyermeknevelési témákban a segítségadás, a problémák átbeszélése, vélemények ütköztetése, az aktív részvétel a cél, hisz tudjuk, hogy egy csoportnak mekkora energiája lehet, amely segíthet bizonyos problémákban.

Sikerült már felkeltened sok ember figyelmét a tevékenységed iránt? Mit teszel azért, hogy többen kérjék a tanácsodat?

Sajnos, a mediáció nem túl ismert az emberek körében. Az is igaz, hogy hatalmas empátia és intelligencia kell ahhoz, hogy például egy pár ne az ügyvédek, hanem egy mediátor segítségével váljon el. Nehéz megértetni velük, hogy az ügyvédnek az a dolga, hogy egymás ellenében képviselje az érdekeiket, de közben például a gyermekek érdekét senki sem képviseli, sokszor ők a legnagyobb vesztesei egy válásnak. Ezzel szemben a mediátor pártatlan, win-win helyzetet próbál létrehozni, ahol egyébként a gyerekek érdekeit kiemelten figyelembe vesszük. Az anyagi részéről nem is beszélek, hisz egy mediátor tiszteletdíja töredéke egy ügyvéd tiszteletdíjának. Ráadásul, ha mediátor segítségével válnak, akkor az illeték is sokkal kevesebb. Mégis a régi beidegződéseket nagyon nehéz felülírni. Nyugatabbra lévő államokban semmilyen per nem indítható addig, amíg meg nem próbálták a mediációt.
A tanulásmódszertanra egyre nagyobb igény van, és remélem, amint jönnek az eredmények azok körében, akik elvégezték a tréninget, egyre többen próbálkoznak meg ezzel a technikával is.

A tanulásmódszertanra egyre nagyobb igény van…

Milyen terveid vannak a jövőre nézve? A saját életedet mennyiben befolyásolja a magánvállalkozásod?

További terveim között szerepel elsősorban minél több emberhez eljuttatni a mediációt, a nyelvtanulást és a jobb agyféltekés tanulásmódszertant. Tervezem egy olyan anyag kidolgozását, amely kimondottan az ötvenes, hatvanas generációnak segítene. Sajnos, a saját családomban láttam, hogy mennyire tönkreteszi az embert és a környezetét a demencia. Pedig nyelvtanulással, agytornával, aktív élettel, nyugdíj után új célok kitűzésével ez a betegség elkerülhető vagy legalábbis késleltethető.

Folyamatosan képzem magam, így remélem egyre jobb és jobb módszerekkel tudok segíteni a tanulni vágyóknak. Készülök a nyugdíjra, bár még odébb van, de akkor lehet, hogy nemcsak a diákoknak fogok segíteni, hanem megosztom a tudásomat lelkes fiatal kollégákkal is.

Igazságügyi Közvetítő is vagyok…

Hol és hogyan talál meg az, akinek szüksége lenne a segítségedre, tanácsodra?

A facebookon mindkét oldalamon megtalál, küldhet üzenetet. Tanulmányozhatja a honlapomat is, és a Katona József Gimnáziumban is kereshet.

Telefonszámom: +36 70 369 6115

E-mail címem: beatrixdezsofi@gmail.com

Kedves Bea! Kiváló empátiakészséget, önzetlen segíteni akarást, és ezek segítségével sok sikert kívánunk a vállalkozásodhoz!

 

Weninger Erzsébet

 

Hozzászólások