Tavaszi zsongás a Müpában – Beethoven és Brahms – 2022. május 12-én 19.30-kor a Müpa koncertjén. A klasszika és a romantika két kulcsfigurája ígér tartalmas élményt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar koncertjén 2022. május 12-én.

Keri-Lynn Wilson (fotó: Berényi Gyula)

A Beethoven-műveket kínáló első részben hallható lesz a népszerű Egmont-nyitány. A mestert 1809-ben a bécsi császári színház kérte fel, hogy írjon Goethe drámájához kísérőzenét. Az elkészült mű legismertebb és legerőteljesebb része a nyitány. A fájdalmas dallamokkal indító, majd az igazságért való harcot és a hős halálát kifejező részek után elemi erővel tör elő a befejezésben a mondanivaló, amely szerint bár a hős elbukott, a szabadság eszméje tovább él.

Az Egmont-nyitány után egy ritkán hallható Beethoven-darab következik, az Elégikus ének, ami Johann Christoph Friedrich Haug versét zenésíti meg.

Szintén Goethének köszönhető a Szélcsend és szerencsés hajózás című kantáta, ami a költőfejedelem két versét foglalja zenébe. Az első rész a hegedűk átszellemült dalolásával ér véget (Két románc hegedűre és zenekarra – G-dúr, op. 40, F-dúr, op. 50).

brahms

Pusker Júlia (fotó: Aiga Ozolina)

Ki gondolná, hogy a kedélyes, jókat enni, nemkülönben inni szerető Brahms ugyanaz az ember, aki a komoly, sőt kissé komor hangulatot árasztó IV. szimfóniát komponálta?

A progresszív zenét játszó Yes rockegyüttes 1971-es Fragile című lemezén feldolgozta a Brahms szimfóniájának egy részletét.

Az est főszereplői:

  • Pusker Júlia hegedűművész, a londoni Royal Academy of Music neveltje
  • a Nemzeti Énekkar Somos Csaba karigazgatóval
  • a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a koncert karmestere, Keri-Lynn Wilson, Kanada büszkesége, aki hajdan a New York-i Juilliard School of Music falai között szerezte tudását.

 

Forrás: Momentum Mundi

 

Zenei témájú cikkünk

 

Hozzászólások