Sinka Vivien vagyok. Veszprémben születtem 1991. augusztus elsején. Középiskolai tanulmányaimat Fűzfőgyártelepen végeztem kereskedelem-marketing szakon. Sajnos, még nem sikerült sehol elhelyezkednem annak ellenére, hogy havonta egy-két alkalommal próbamunkákra járok. Édesanyám 2000 óta egyedül nevel minket húgommal együtt, aki 16 éves, és a győri tánciskolába jár. Azért be tudok segíteni néha, mert van egy család, akinek a négy éves kisfiára kell vigyáznom akkor, ha beteg és nem tud menni oviba.

Hogyan jutott eszedbe az ötlet, hogy eltűnt gyermekek felkutatásával foglalkozzál?

2012 júliusában kezdtem el foglalkozni az eltűnt gyerekek keresésével. Édesanyámmal együtt végezzük ezt a munkát. Sok más fiatalhoz hasonlóan rengeteg időt töltöttem internetes közösségi oldalakon a szabadidőmben, s onnan értesültem arról, hogy egyre több fiatal tűnik el. Utánanéztem a dolognak, elkezdett foglalkoztatni a téma, és 2012 júliusában megírtam a Csellengők című dalomat. Ez az egész kampány kiindulási pontjának is tekinthető.

A gyakorlatban hogyan történik a tevékenységetek?

Akinek a hozzátartozója eltűnik, az megkeres minket a www.facebook.com/tear.kampany oldalunkon. Amikor keresünk valakit, minden esetben felhívjuk a hozzátartozókat, és egyeztetjük velük az eltűnés körülményeit. Többször sikerült már kiszűrni ily módon azokat, akik szórakozásból hamis információkat osztanának meg a közösséggel. Csak ezután posztoljuk ki a Facebook-on a keresést. Nagyon sok minden belső információ marad a számunkra, mivel gyakran olyan dolgot is elmondanak nekünk a szülők vagy a rokonok, ami nem biztos, hogy a nagyközönségre tartozik. Egymással mindig megbeszéljük és közösen szerkesztjük meg nagy odafigyeléssel a posztokat.

Szerinted mi az oka annak, hogy ilyen sok gyerek, fiatal tűnik el?

Van, aki elszökik, mert úgy érzi, a szülők nem figyelnek rá eléggé. Akad, akit „barátok” csábítanak rossz útra, és sajnos nem egy fiatalt elrabolnak. Vannak olyanok is, akiket például egy buli alkalmával kábítanak el és válnak kiszolgáltatottá, vagy elrabolják őket. Mivel a rendőrségnek eléggé korlátozottak a lehetőségei az eltűnt gyermekek felkutatás terén, ezért ezeket a korlátokat mi ki tudjuk egészíteni.

Milyen módon tudtok hozzájárulni kereséshez?

Különleges technikáink és kialakított koncepciónk van arra, hogy minél hatékonyabbak tudjunk lenni az eltűnt gyerekek felkutatása és megtalálása területén. Természetesen nagyon nagy szükség lenne arra, hogy a közösségi oldal látogatói megosszák egymás között a posztjainkat.

Alapvető probléma az, hogy az emberek nem figyelnek az eltűntekre, és alig osztják meg egymással az eltűnésekről szóló információkat az interneten, ami a lustaságnak és a témával kapcsolatos közönynek köszönhető. Engem őszintén szólva felháborít az emberek figyelmetlensége! Sajnos a legtöbben csak akkor jönnek rá, mennyire fontos a segítség, amikor a saját bőrén érzi a bajt.

Persze hozzájárul mindehhez az is, hogy az elmúlt években egyesek visszaéltek a felhasználók segítőkészségével és jóhiszeműségével. Vannak ugyanis régóta keringő, hamis lánclevelek is a portálon, amelyekkel eltűnt gyermekeket kutatnak vagy éppen életmentő műtétre gyűjtenek. Épp ezért alaposan ellenőrizzük a hozzánk érkező kéréseket és azok hátterét.

Eddigi munkánk során már több sikertörténet is született, amiről természetesen azonnal értesítettük közösségünket, hiszen tagjaink önzetlensége és a sok-sok megosztásuk eredményeként születhetett meg a pozitív eredmény. Példaként megemlíteném azt a 15 éves győri kislányt, aki két nap alatt előkerült, egy 17 éves eltűnt lányt, aki egy hónap után ment haza, egy 16 éves lányt, aki másfél hónap után lett meg, illetve két veszprémi fiatalt, – az egyik 17 éves, a másik 15 éves – mindkettő tíz nap alatt meglett. De sorolhatnám még.

Azt hinné az ember, hogy ez csak csepp a tengerben …

Kampányunk nemcsak a gyerekek megtalálásáról szól, hanem nagy hangsúlyt fektetünk a megelőzésre is. A prevenció kiemelt célja a programunknak, amely ennyivel is több akar lenni a hasonló kezdeményezéseknél. Épp ezért a tanácsadás is szerepel céljaink között.

Céljaink, terveink:

•    Kapcsolatban állunk egy céggel, akik kifejlesztettek egy okos telefonokra telepíthető alkalmazást. A program lényege, hogy a szülő és a gyermek is megnyomhat készülékén egy pánikgombot, a 24 órás diszpécserszolgálat pedig felméri, hogy a rendőrség vagy a mentők azonnali segítségére van-e szükség az adott helyzetben. Valamint forró nyomot biztosít keresésnél, hiszen a telefon utolsó jeladásától történhet a gyerek keresése. Az igényfelmérést követően válhat elérhetővé az alkalmazás, amelyhez a kampányhoz csatlakozók kedvezményesen juthatnának hozzá. Segíteni tudnánk a megelőzésre kidolgozott rendszerünk esetében a szerény anyagi körülmények között élő családokon is, hogy részben vagy teljes egészében átvállalná alapítványunk az éves díjat.
•    Fontosnak tartjuk munkákban a hasonló non-profit szervezetekkel a kapcsolatok kiépítését, akiknek tevékenységük és filozófiájuk megegyezik a miénkkel. Többek között „A Ments Életet, és Adj Vért” Alapítvánnyal sikerült szoros kapcsolatot kiépítenünk, és segítjük egymás munkáját különböző anyagok megosztásával Facebook oldalainkon.
•    Hatékonyságunk növelésében Palluch József András marketing szakértő támogatóként csatlakozott munkákhoz, szakértelmével nagy segítséget jelent kampányunknak.
•    Alapítványt hozunk létre, amit még ebben a hónapban be is nyújtunk, hogy azokat az elképzeléseket és koncepciókat, amiket kidolgoztunk, még hatékonyabban el tudjuk látni. Több hónapunk arra ment el, hogy édesanyámmal együtt megtaláljuk azokat az embereket, kuratóriumi tagokat, akikkel együtt szeretnénk majd dolgozni. Ez sikerült.
•    A biztos anyagi háttér videó üzenetek elkészítését is lehetővé tenné. Sokkal hatékonyabb lenne ugyanis, ha nem egy fényképet osztanánk meg, hanem a szülő saját szavaival mondhatná el üzenetét a gyermekének, akit hazavár.

Hogyan tudnátok megvalósítani ezeket a nagyszerű célokat?

Nyitottak vagyunk azok felé a partnerek felé, akik hasonlóképpen szívügyüknek tekintik az eltűnt gyermekek megtalálását, és akik támogatnák majd alapítványunkat.
A fő cél az országos ismertség, hiszen évente 10.000 gyermek tűnik el hazánkban, ami elrettentően magas szám, s ha a kampány segítségével csökkenteni tudjuk valamelyest ezt a számot, már nem dolgoztunk hiába.
A Csellengők és több más számommal, amit megírtam a kampány elindítása óta, megpróbálom felhívni a fiatalok figyelmét a rájuk leselkedő veszélyekre. Úgy gondolom, egy dal szívhez szólóbb, több érzelmet sugároz, mint egy felnőtt figyelmeztetése. A fiatalok egymás nyelvén jobban szót értenek. Szeretném segíteni őket akár számokkal, akár saját írásaimmal illetve tanácsokkal, tehát bátran megkereshetnek! Bárki, bármikor írhat, hiszen ezért indult el a kampány.

Milyen eredményeket tudhattok magatokénak?

Nagyon jól sikerült 2013. február 8-án az első élő adásunk az Upstream-en, ahol jelen volt pszichológus szakértőnk is. A következő ezen a héten 2013. február 22-én, pénteken lesz, és ettől kezdve minden héten szervezünk ilyet. Előzetes felmérés alapján fogjuk összeállítani adásainkat, amit a közösség fog szerkeszteni. Nem csak egy pszichológus segít a munkánkban, hanem egy egész csapat, és mindig a megfelelő szakterületű szakember fog részt venni élő adásunkon.

Ezen kívül felkért a székesfehérvári Vörösmarty Rádió, hogy minden héten szombaton vegyek részt egy egyórás adásban. Az első élő adás 2013. február 23-án 12 órakor lesz.

Mi a lényege a kampányotoknak?

Hisszük, hogy a Kampány az Eltűnt Gyermekekért céljai és tevékenysége hatékonyan segíti az eltűnt gyermekek megtalálását, a prevenciót, az egymás iránti odafigyelés fontosságának újra felértékelését, valamint a bizalom kiépítése és a problémák együttes megoldása mellett a szülők és gyermekek összefogását kívánjuk segíteni.
Szeretnénk egy olyan fontos kapcsolatot újrateremteni szülő és gyermeke között, ami már régen elveszett az elmúlt évek során. Minden tevékenységünkkel azt a nemes célt kívánjuk szolgálni, hogy a családok egységként tudjanak működni, és az ebben résztvevő személyek építve, segítve adjanak egymásnak erőt, energiát a mindennapi kihívások legyőzésére.

Mi vitt rá egy 20 éves lányt arra, hogy ilyen nagyszabású, országos eseményt, akciót elindítson, ennyi ember gondját a vállára vegye? Honnan van erőd és motivációd?

Ami szorosan a kampányhoz fűz, hogy én is voltam „csellengő”. Háromévesen hazaszöktem az óvodából, és az óvodai személyzet az egész városban engem keresett, mire kiderült, hogy sikeresen hazaértem. De voltam ennél rosszabb is. 14 évesen azt hittem, életem első és egyben utolsó nagy szerelmével kell találkoznom Budapesten! Néhány napnyi tervezést követően egy kedves barátommal nekiindultunk a nagyvilágnak. Mire megérkeztünk Budapestre, anyutól már vagy ezer nem fogadott hívásom volt, mivel megírtam neki, hogy én most akkor nyakamba veszem a világot. A történet szerencsésen végződött. Bár tartottam attól, hogy anyu nagyon le fog szidni, és kapok néhány nevelőszándékú pofont is tőle, nem így történt. Amikor meglátott, szorosan átölelt, majd azt mondta, hogy boldog, amiért nem esett bajom. Később normális körülmények között meg tudtuk beszélni a történteket. Ezért is tudom megérteni és átérezni az egész kampányt!

Mit jelent a Tear név?

Könnycseppet jelent. A könnyben benne van az elvesztés miatti bánat és egyúttal a megtalálás öröme is. Nem vagyok olyan közismert előadó még, és dalaimmal nem is ez a célom. Én a tiszta és őszinte érzéseimet szeretném közölni. Dalaimmal fel szeretném rázni az embereket, felkelteni a figyelmüket az egymásra figyelés fontosságára.

Néhány számom, ami a kampányhoz kapcsolódik:

Tear – Csellengők

Tear & Lidi – Éhező gyermekekért

Tear – Fiatalok távoznak

Tear & Lidi – Ébredj már

Tear – Legyél hős

Tear & Lidi – Kell egy menedék

Tear – Ne add fel

Kedves Vivien, kívánunk Önnek és édesanyjának, valamint segítő csapatának sok sikert a nagyszerű, „életmentő” kampányukhoz. A Facebook látogatóit pedig arra kérjük, ne menjenek el megosztás nélkül egy-egy TEAR feliratú, segítségkérő plakát mellett, hanem osszák meg ismerőseikkel! Talán éppen ezáltal találják meg a keresett személyt.

Elérhetőségek: 

www.facebook.com/tear.kampany

E-mail: eltuntgyerekekert@gmail.com   
Mobil: 30/474-04-30 

Weninger Endréné

Hozzászólások