A fából készült hajót 4500 évvel ezelőtt, Kheopsz halálakor az Óbirodalomban uralkodó IV. dinasztia második fáraója számára épített piramis lábánál ásták el darabokra szedve mészkőtömbökkel fedett sírokba. A napbárkát azért építették és helyezték el a fáraó temetkezési helye közelében, hogy azon utazhasson a túlvilágra Ré egyiptomi napisten társaságában. A hajó valószínűleg annak idején soha nem volt vízen, de ezt a későbbi kutatások fogják feltárni.

A bárka párját a Kheopsz-piramis mellett már 1954-ben felfedezték, kiemelték és restaurálták, és jelenlegi is látható a Gizai-fennsíkon lévő napbárka múzeumban. A második bárkát 1987-ben fedezték fel. A tudósok akkor megállapították, hogy a mészkövek szigetelése megrongálódott: víz, rovarok és gombák kezdték ki a faszerkezetet, súlyosan károsítva azt. A 2008-ban kezdődött feltárás során az egyiptomi régészek a japán Vaszeda Egyetem szakembereinek a segítségével darabonként emelik ki a hajót, mielőtt a külvilág még több kárt tenne benne – olvasható a Popular Archaeology régészeti folyóirat honlapján.

A régészek a sebészekhez hasonlóan speciális fehér védőruhában, kesztyűben, arcukat takaró maszkban szisztematikusan vizsgálják a törékeny faszerkezet. “Ez a hajó a mérnöki munka és a hajóépítés egy látványos darabja, segítségével betekinthetünk az akkori kor technológiájába, esztétikájába és kereskedelmébe. Bámulatos elképzelni azt, hogy Kheopsz fáraó esetleg utazott ezen a hajón, miután elrendelte, hogy cédrusból készüljön, amelyet a mostani Libanon területéről hoztak Egyiptomba” – hangoztatta Szalima Ikram, a kairói Amerikai Egyetem egyiptológiai tanszékének vezetője.

Az egyiptomi hatóságok azt remélik, hogy a jövőben a turisták a Gizai-fennsíkon teljesen megépítve láthatják majd a napbárkát. A párját néhány év múlva az új Egyiptomi Múzeumban fogják kiállítani.

MTI

2013. szeptember 13.

Hozzászólások