16 bemutató, 60 repertoárdarab, valamint az Eiffel Műhelyház és a korszerűsített Andrássy úti dalszínház megnyitása is szerepel a Magyar Állami Operaház 2018/19-es szezonjának kínálatában. A régi és új játszóhelyek átadásáig az Opera együttesei tovább turnéznak, a megyeszékhelyek és külhoni magyarlakta települések mellett felkeresve többek közt New Yorkot, Berlint, a V4-ek fővárosait és Puccini életének több fontos olaszországi helyszínét.


A Wagnerhez köthető német zeneszerzők művei után a 2018/19-es „Puccini Itáliája” tematikus évad a múlt század fordulójának olasz komponistáit helyezi középpontba, kiemelten kezelve a szezon névadójának munkásságát. A 20. század egyik legnépszerűbb, és egyben utolsó operakomponistájának világszerte játszott művei közül A Nyugat lánya az orosz és német nyelvterületen keresett fiatal rendező, Vaszilij Barkhatov színrevitelében lesz látható, új köntösben tér vissza a Manon Lescaut (r.: Szabó Máté) is, míg az Edgar (r.: Tulassay Ádám) először kap színpadi kiállítást az Operában, A fecske (r.: Anger Ferenc) pedig ez alkalomból debütál az intézményben.

A kortársak közül Ponchielli Gioconda című alkotása látható ugyancsak Anger Ferenc rendezésében, valamint koncertszerű változatban szólal meg Leoncavallo Bohémek és Alfano Zilah hercege című darabja. Az évadot 2019-ben is az annak esszenciáját hordozó májusi tematikus fesztivál koronázza meg, amely egybeesik az Operaház újranyitásával. Az egy hónapos PucciniFeszten a világon egyedülálló módon a zeneszerző minden operája felcsendül, emellett dalest, egyházzenei hangversenyek, balettelőadás, filmvetítések, verista operaszerzők művei és az Énekkari Művészek Minifesztiválja színesíti a programot, amelynek zárásaként Vittorio Grigolo ad áriaestet. Napjaink vezető olasz tenorjának ez lesz az első magyarországi fellépése.

Az Eiffel Műhelyházban 2019. január 27-én, Mozart születésnapján a művészek egy Mozart-ősbemutatóval avatják fel az itt épülő Bánffy-termet. A kairói lúd, avagy a rászedett vőlegény Ókovács Szilveszter ötlete nyomán a bécsi klasszicista zeneszerző két befejezetlen vígoperájából készült pasticcio-darab, amelyet Toronykőy Attila visz színre. A próbaszínpadként is szolgáló új játszóhelyen a jövőben leginkább barokk, illetve modern és kortárs művek találnak otthonra. Utóbbiakra példa az a két egyfelvonásos, amit Káel Csaba állít színpadra: Kenessey Jenő egyetlen operája, a Krúdy-színdarabon alapuló Az arany meg az asszony és Tóth Péter az azonos című Örkény-klasszikust feldolgozó Tóték című alkotása. A szezonvégi barokk bemutatók hagyományát Monteverdi Poppea megkoronázása élteti tovább Székely Kriszta rendezésében, és itt mutatják be a PucciniFeszt keretében Szálinger Balázs prózai alkotását, az Opera felkérésére írt és az olasz zeneszerző életéből merítő Krizantémok, avagy Liù halála című kamaradrámát Szilágyi Bálint színrevitelében.

A beruházások és a turnék hatására az Opera budapesti évada viszonylag csonka képet fest. A 2018/19-es szezon első szeptemberi premierjét, Orff Carmina Buranáját követően, amit Bogányi Tibor karmester koncepciója nyomán szcenírozott formában, látványos vetítésekkel és táncbetétekkel állít színpadra az Erkel Színház, a II. János Pál pápa téren csak decemberben lesznek láthatók újra előadások. Ezután azonban a fővárosi közönséget tárt kapukkal várja az intézmény, amihez 40 féle bérletkonstrukciót kínál régi és új nézőinek. 

Forrás: Opera Kommunikáció

 

Hozzászólások