Öt újabb műtárggyal bővül a Gyugyi-gyűjtemény – A kerámiaritkaságok Amerikából tértek vissza szülőhelyükre, a pécsi Zsolnay Kulturális Negyedbe, hála dr. Gyugyi László gyűjtő elhivatott munkájának.

A világ egyik legjelentősebb Zsolnay-kollekciójaként számon tartott tárlat, a Zsolnay Aranykora – Gyugyi-gyűjtemény szeptembertől immár 706 darabot számlál.

Az új kincsek közül kettő különös jelentőséggel bír. Az egyik egy Klein Ármin által tervezett virágtartó. – Minden Klein-darab jelentős, mert a historizmus idején ő volt a Zsolnay gyár legtehetségesebb tervezője. Nem véletlen, hogy a kiállításon egy teljes szobát szenteltünk a műveinek – mondta dr. Gyugyi László.

A másik jelentős darab egy eozinmázas tál, ami vélhetően ritka tanúsága annak, hogy milyen útra tért volna a millenniumot követően a Zsolnay gyár, ha az alapító Zsolnay Vilmos nem a fiára hallgat. Történt ugyanis, hogy a historizmus vége felé, 1896 környékén Zsolnay Vilmos bemutatta az új eljárásnak számító eozin technika első változatát. A Zsolnay gyár a millenniumra készülve fontos döntés elé került: vagy a meglévő historizmusra jellemző terveket valósítják meg és gyártják újra, immár az eozin technikával, vagy elindulnak az Art Nouveau irányába. Zsolnay Vilmos fia, Miklós azt javasolta, hogy a világ és a művészet megváltozott igényeihez alkalmazkodva térjenek át a szecesszióra. Vilmos végül hallgatott a fiára, és a szecessziós tervekkel bekapcsolódtak a világmozgalomba, ami óriási sikert aratott.

– Sokszor feltehetjük a kérdést, hogy „mi lett volna, ha”. Azt gondolom, hogy ez az eozinos tál jó példája annak, hogy mi történt volna, ha Zsolnay Vilmos másként dönt. Kiválóan ábrázolja azt a rövid időszakot, amikor a Zsolnay gyár feltérképezte, hogyan lehetne az eozin technológiát a historizmusi darabokon alkalmazni. Megpróbálták a Klein Ármin által alkalmazott pâte sur pâte technikát utánozva egymásra helyezni az eozin rétegeket, ami olyan jól sikerült, hogy távolról még én is azt gondoltam, hogy Klein tervezte a műtárgyat – mesélte Gyugyi László az érintett tárgyról. Hozzátette: ez a műtárgy egy meg nem valósult lehetőség egyedülálló tanúbizonysága.

A másik három tárgy között szerepel egy 1870-es évekből származó, nagyméretű tál bambuszindás díszítéssel; egy tiger technikával készült sárga csőrös korsó és egy négyfülű váza, amelyen korai, népies jellegű díszítés látható.

Az új tárgyak szeptember 15-én, a Zsolnay Negyed Éjszakáján debütáltak a kiállításon.

 

Forrás: Zsolnai Örökségvédő Nonprofit Kft.

 

 

Hozzászólások