Az idei LUX-filmnapok nyitófilmje Valeska Grisebach német-bolgár-osztrák koprodukcióban készült Western című alkotása volt.

A LUX-filmnapokhoz idén is kapcsolódott egy beszélgetés, amelynek középpontjában ezúttal női nézőpontok álltak. Goda Krisztina filmrendező, Kocsis Ágnes filmrendező, valamint Mécs Mónika producer beszélgettek a női alkotók perspektíváiról a kortárs filmgyártásban, ajánlva többek között a Lux – filmnapok Valeska Grisebach által jegyzett Western c. filmjét, melyben egy valódi európai “Eeastern” helyszínen, Bulgáriában az eddig klasszikusan férfizsánerként jegyzett western műfaját egy nőiesebb megközelítésből láthatjuk.

Az ünnepélyes megnyitón Elekes Botond, az Uránia Filmszínház ügyvezető igazgatója és Lővei Andrea, az Európai Parlament Tájékoztatási Irodájának vezetője elmondták, hogy a filmeket, több mint 50 országban és sok fesztiválon vetítik szinte egy időben, szerte az EU 28 tagállamában, illetve feliratozták is az EU 24 hivatalos nyelvén. Európai népszerűsítésében idén az Európai Parlament Tájékoztatási Irodái és a Creative Europe MEDIA Desk is résztvett. Különlegesség még, hogy az Europa Mozi-hálózatok és a Cineuropa együttműködésének jóvoltából 28 fiatal mozirajongó (18 és 26 év között) zsűritagként szerepelt a Velencei Filmnapok Díjátadó Ünnepségén. Ezek a fiatalok váltak “LUX filmdíj nagykövetekké”, akik immár beavatottként népszerűsítik a kortársaik körében a mostani filmeket is.

 

A LUX filmdíj az Európai Parlament filmművészeti díja, amelyet minden évben fontos társadalmi problémákat érintő és érzékeny témákra reflektáló filmeknek ítélnek oda. Az elismerésre jelölt döntős alkotásokat, amelyeket nemzetközi szakmai zsűri választott ki, az Európa-szerte megrendezésre kerülő LUX-filmnapok keretében mind a 28 tagállamban bemutatják. 
A LUX-filmnapok egyedülálló kulturális eseményként olyan határokon átívelő európai közösségi teret hoz létre, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy megtapasztalják az európai filmművészet sokszínűségét, és megvitassák a LUX filmdíjért versengő alkotásokban felvetődő érzékeny témákat. Az idén versenyben lévő döntős műveket – bár témájukban és stilárisan különbözőek – a díj hagyományaihoz híven összeköti az európaiság és az európai identitás összetett kérdésköre, melyhez a szerzők valós élethelyzeteken és kihívást jelentő szituációkon keresztül közelítenek. (Forrás: Uránia Filmszínház)

 

 

Nőies látásmód a Lux – filmnapokon – Western

Hogyan láttat egy rendezőnő egy ilyen élethelyzetet, mint a vendégmunkáslét az u.n. “végeken” – Európa legkeletibb végén, a bolgár-görög határon -, ezt az igazán vad férfias világot?

Egy szokatlan vendégmunkás-történet. Érdekessége, hogy Kelet és Nyugat-Európa találkozását, átjárhatóságának kérdését nem a Nyugatra vándoroló kelet-európai, hanem fordítva: Bulgáriában dolgozó német munkások történetén keresztül dolgozza fel, ráadásul a western műfaj stíluseszközeinek megidézésével. A film a Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon fődíjat nyert, korábban pedig Cannes-ban versenyzett az Un Certain Regard szekcióban. (Forrás: Uránia Filmszínház)

Első perctől érezhetjük a feszültséget. A főhősünk – az Irakot-Afganisztánt megjárt idegenlégiós – szemszögéből látjuk a történetet, a Bulgáriában elvégzendő munka vállalásától, és az építkezés idejére létrehozott kis német kolónia kialakításától, a világvégi kis falu helyi maffiózó-ügyleteinek kiismerésén át, a helyi hagyományok rítusaiba való beilleszkedésig.

A két kultúra találkozása előbb a szavak, majd a szenvedélyek szintjén jelenik meg. Tele szimbólumokkal: egy német zászló elhelyezésével a német tábor kiépítése során, majd annak jelképes eltűnésével. Túlkapások és túlreagálások egy folyóba esett női kalap okán. Szigorú erkölcsi szabályok megszegése és annak férfias elintézési módjai az ivóvíz használata miatt. Egy arcot formázó szikla metaforája, egy fehér vadló, egy árva fiú, egy távolba elment és a faluba visszatért – mára tolmácsolni is tudó – szép leány, aki a falucska elöljárójának gyermeke…, hordozzák a film drámáját. A német vendégmunkáslét hétköznapjai egy olyan faluban, ahol megállt az idő, egy ősöreg asszony, aki – úgy érezzük -, hogy a világ kezdete óta ott él, de simán elbeszélget nyelvtudás nélkül is az idegenekkel: ő átérzi a főhősünk tragédiáját.

Felépül a gát, és mi lesz azután? Hazamennek-e a legények, vagy maradnak? Ez a kérdés kérdés marad…

Antalffy Yvette

Forrás: kYVETítés-blog

 

Hozzászólások