Az erkölcsi felháborodásnak nevezett bosszúszomjas érzelem csupán egyik formája a kegyetlenségnek. (Bertrand Russel)

Minél kisebb környezetben élünk, annál nehezebbé válik a mindennapi élet, hiszen „mindenki ismer mindenkit, és tudni vél mindent a másik emberről, az életéről”. Sok esetben kitörési lehetőség sincs, és el kell viselni a hazugságokat, pletykát mindaddig, amíg az igazság ki nem derül. Azonban addig az ártatlanul megbántott, megbélyegzett ember kegyetlen és igaztalan, irigy és féltékeny támadásoknak lehet kitéve a környezetében.

Család, rokonok, barátok is lehetnek az emberi élet tönkretevői, hiszen ilyen esetekkel is találkozunk, amikor valakit éppen ők taszítanak olyan helyzetbe, amiből nem minden esetben van kiút. Annál nagyobb a fájdalom is, hiszen olyan emberek tették ezt, akik „elvileg” a szeretteik közé tartoznak. Mindez pedig a mi életünkben is megtörténhet, nem csupán csak egy filmben.

A Maléna (Malèna) 2000-ben bemutatott olasz-amerikai filmdráma (Giuseppe Tornatore rendezésében, Monica Bellucci főszereplésével, Ennio Morricone zenéjével és Koltai Lajos képeivel) bemutatja számunkra mindazt a kegyetlenséget, amit el lehet követni egy emberi élet ellen.

A film egy szicíliai kisvárosban élő kamasz felnőtté érésének időszakát mutatja be a második világháború idején. Renato megkapja élete első biciklijét, és még aznap meglátja élete első szerelmét, Malénát is. A gyönyörű nő férjét behívták katonának. Lesütött szemmel suhan át az utcákon, ahol ámuló férfitekintetek és irigy női megjegyzések kísérik. Renato úgy érzi, neki kell megvédenie az egész várossal szemben. A fiú árnyékként követi mindenhová, így akkor is néma tanúként van jelen, amikor a nőt bíróság elé citálják azzal a váddal, hogy elcsábította a nős fogorvost. Bár Malénát felmentik, helyzete egyre elviselhetetlenebb. Miután férje halálhírét kapja a frontról, jövedelem híján elfogadja a város közvéleménye által ráosztott szerepet: prostituált lesz.

Mindenki vét Maléna ellen, lehetetlenné teszik számára a puszta életet, hogy életben maradjon, nincs más választása, csak az, hogy a testét árulja. A filmnek vannak olyan jelenetei, amelyek olyan mélységgel tárják fel az emberi gonoszságot, hogy szinte megdöbbenünk, mennyi sötétséget, mélységet rejthet egy emberi szív.

Koltai Lajos

Koltai Lajos ((Budapest, 1946. április 2. – A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar operatőr, rendező, érdemes művész) fényképezte, az ő kiváló munkája is hozzájárult ahhoz, hogy ezek a képsorok megmutassák számunkra az olasz város mindennapjait, az ott élő emberek lelkületét. A kiváló operatőri munka szinte odavisz bennünket a történetbe, átélhetjük Maléna minden megaláztatását. A film színvonalát és a gazdag képi világot még erőteljesebbé teszi Ennio Morricone kiváló zenéje.

Ennio Morricone

Giuseppe Tornatore a film rendezője (Bagheria, 1956. május 27. – Olasz filmrendező és forgatókönyvíró). Filmjei mindig megrázóak, és olyan mélységeket mutatnak be az emberi életről, amelyek meghatóak, ugyanakkor elgondolkodtatóak és mindig véleményformálóak is. (Az ismeretlen /La sconosciuta/, Puszta formalitás /Una pura formalità/. Ha megnézzük a Maléna cím filmet, talán másképpen viszonyulunk olyan történésekhez, amelyek előtte elítélendőek, vagy éppen meg nem értettek voltak számunkra.

Giuseppe Tornatore

Fiatalkora óta érdeklődik a rendezés iránt. Tizenhat évesen már színpadon rendez, Luigi Pirandello és Eduardo De Filippo műveit. Èrettségi után egy darabig bölcsészkarra jár Palermóban, majd teljes egészében a mozinak szenteli magát.

A Le minoranze etniche in Sicilia (Szicília kisebbségei) című dokumentumfilmmel mutatkozik be, amellyel díjat nyer a Salernoi fesztiválon, majd leforgatja a RAI részére a Diario di Guttuso című alkotást. 1984-ben együtt dolgozik Giuseppe Ferraraval a Cento giorni a Palermo (Száz nap Palermóban című filmen, amelynek producere, valamint a második részének egyik forgatókönyvírója és rendezője.

A mozikban A hírhedt nápolyi-val debütál, amiért Ezüstszalag díjat kap mint legjobb elsőfilmes rendező. A Cinema Paradiso hozza meg a világsikert: elnyeri a Cannes-i Filmfesztivál nagydíját, valamint a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart.

Monica Anna Maria Bellucci (Città di Castello, Umbria, 1964. szeptember 30. olasz színésznő, modell) tökéletes választás Maléna szerepére, amely meghozza számára a nemzetközi áttörést is.

Monica Bellucci az olaszországi Città di Castellóban született. Nagyon jól tanult, ügyvéd szeretett volna lenni. Azért kezdett el modellkedni, hogy ki tudja fizetni a tandíját a Università degli Studi di Perugián. A modellkedéssel keresett nagy jövedelem és az utazások megváltoztatták elképzeléseit a jövőjéről, és abbahagyta jogi tanulmányait. 1988-ban Milánóba költözött. Az Elite modellügynökséggel aláírt egy szerződést, és rögtön népszerűvé vált.

Monica Anna Maria Bellucci

1989-ben Monica Párizsban és New Yorkban is híres lett. A Dolce & Gabbana és a francia Elle Magazin címlapjain szerepelt. Színésznő szeretett volna lenni, ezért színiiskolába járt. Ez az iskola a modellek között nagyon népszerű volt, Laetitia Casta, James King és Ines Sastre is tanult itt.

1990-ben a televízióban mutatkozott be a Vita con I figli című filmben, majd a Brigantikban). 1991-ben a La Riffa című filmben Francesca szerepét játszotta, majd Drakula gróf feleségét alakította az 1992-es Drakula című filmben.

Olyan sikeres lett, hogy ezután már válogathatott a filmszerepekben. 1996-ban César-díjat nyert a Szerelmi fészekben nyújtott alakításáért. Ennek köszönhetően megerősítette színésznői karrierjét. Ezt követően több olasz és francia filmben is feltűnt. Az Ostinato destino (The Heroes) című filmben ő alakította I Miticit 1994-ben, később 1995-ben játszott a Palla di neve című filmben.

A nemzetközi áttörést a 2000-ben bemutatott Maléna hozta meg számára. A film rádöbbent arra, hogy eltelik a mi életünk is, a fiatalkor szépsége változik, az idősebb kort is el kell fogadnunk. Változik a külsőnk, a gondolkodásmódunk, és kell a változtatás is, hogy életünknek ezt a szakaszát is kiegyensúlyozottan, méltósággal élhessük meg.

A film egyszerre felemelő, tanulságos és szép. Megtekintését ajánlani tudom mindenki számára.

 

 

Lakatos Ilona

 

 

Hozzászólások