A legtöbb kutatási eredmény az eddigiekben azt igazolta, hogy a kávézás egészségtelen, és rendkívül káros a szervezetre. Ezek a kutatások azonban csak az élettartamot és a kávéfogyasztást vették figyelembe, az ital pozitív hatásairól pedig aligha esett szó, pedig a kávé számtalan jótékony hatással bír szervezetünkre, hiszen a koffeinen kívül más hatóanyagai is vannak.


Amerikai kutatók közel félmillió tesztalany segítségével jutottak arra tényre, hogy egészséges életmódot követve a kávé nemhogy negatív, hanem egyenesen pozitív hatással van az élettartamra. Bár a kávé-cigi páros és az alkoholfogyasztás megrövidíti az életet, a rendszeres sport és az említett káros anyagok hanyagolása mellett a rendszeres kávéfogyasztók tovább éltek mint azok, akik hasonló életmód ellenére nem fogyasztották rendszeresen. A hatás nem a koffeinnek köszönhető, hanem a kávé számtalan más hatóanyagának, így a koffeinmentes kávé is rendelkezik az említett tulajdonságokkal.

A kutatók azonban óva intenek attól, hogy eredményeik hatására őrült kávéfogyasztásba kezdjünk.A kutatás csupán azt jelzi, hogy egészséges életmód mellett a rendszeres kávéfogyasztás és az élettartam között pozitív összefüggés van, azt viszont nem lehet kijelenteni az eredmények alapján, hogy a kávé hatására általában hosszabbodik az élettartam.

Minden rosszban van valami jó?

Mindemellett évtizedek óta számon tartjuk a kávé néhány kifejezetten pozitív hatását. A kedvelt ital  ugyanis kiváló antioxidáns, tehát segít megkötni a szabad gyököket, emellett csökkenti az epekő kialakulásának lehetőségét. Több kutatás is igazolja, hogy a rendszeres kávéfogyasztók körében tíz százalékkal csökken a cukorbetegség kockázata. Ne felejtsük el azokat a tényezőket sem, amiket már talán egyébként is tudunk, mégis ritkán tudatosítjuk. A délutáni kávé jó alkalmat kínál a pihenésre, hogy egy percre megálljunk a nagy sürgés-forgásban. Emellett serkentő, élénkítő hatásáról is érdemes említést tenni, hiszen elűzi a fáradtság, az unalom érzését, növeli a koncentrációt és megszünteti a fejfájást.

 alt

Jóból is megárt a sok

Felelőtlen kávéfogyasztással könnyen jelentkezhetnek azonban kedvezőtlen hatásai is. Növeli a stressz, a szívkárosodás és csontritkulás esélyét. Sokan tapasztalhattak már álmatlanságot a túl erős, vagy nagy mennyiségű kávé elfogyasztása után. Hasonló esetben akár túlzott szívdobogást, szédülést, verejtékezést, sőt ájulást is okozhat. Sokan sportot űznek abból, hogy a kiadós reggelit kávéval helyettesítik, ami idővel akár gyomorfekélyt vagy érrendszeri megbetegedést is okozhat.


 alt

Mennyit fogyasszunk naponta?

Szakértők szerint a veszélytelen kávéadag napi 1-2 csésze (kb. 25-50 milliliter). Ha tehetjük, igyunk inkább koffeinmentes kávét,  főleg akkor, ha nemcsak élénkítő hatása miatt fogyasztjuk.

Ádám Orsolya

2013. december 11.

Hozzászólások