MIKOR VAN VÉGE A KÖNYVÍRÁSNAK? “Számomra semmiképpen sem akkor, amikor a könyv megjelenik, hanem akkor, amikor találkozni lehet az Olvasókkal vagy megérkeznek az első olvasói visszajelzések. Ez a legizgalmasabb az egész folyamatban!” 

 

A közvetlen hangulatú könyvbemutatóra a Millenáris Osztovits Levente termében került sor április 22. napsütéses délelőttjén, a XXV. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál keretében. A német nyelvű kiadvány visszamagyarított változatát mutatta be a Jelenkor kiadó.

Még az asztal alatti mikrofonzsinórzat A-B kalligráfiája is a mesélést mintázta.

Boldizsár Ildikó beszélgetőpartnere, Szél Dávid pszichológus első kérdései a közönséghez szóltak:

“Ki az, aki olvasta és hány nap alatt olvasta el?”

1- 4 nap közötti volt a válasz

Ildikónak is feltette a kérdést, hogy szerinte hány napra való olvasmány ez a könyv. Ő ezt jó félévre elegendő olvasmánynak gondolta, amikor elkészült. A kérdező, Szél Dávid 6 nap alatt olvasta el, mert az esetleírások után lassan egyenként is továbbgondolta.

 

“Neked ki mesél most?”

Mostanság a tanítványai – volt rá a válasz.

A tanítványok is átadják a meséjüket. Van, amikor Boldizsár Ildikó mesél, és van, amikor a tanítványok. A mesélés közben látott képekkel dolgozik.

2400 mesetípusból és többszáz esetből válogatott a kötetbe. Az esetleírások minden etikai kritériumnak megfelelnek. Hogy véletlenül se lehessen felismerni, beazonosítani a terápiában résztvevőket.

Ehhez egy egészen új nyelvezetet kellett kifejleszteni. Az eddigi könyveiben rejtőzködő háttérmunkásból előlépő mesélővé és esetleíróvá lett. Nem a meseterapeutától, hanem mindig a mesétől kérhet segítséget a terápiára érkező kliens. Izgalmas része a találkozásoknak, már-már mágia, ahogy megtalálja egy-egy ember meséjét. Majd következik az esetleírás és egy kis hasznos útravaló, hogy terapeuta nélkül is tudjunk dolgozni az adott mesével.

“Milyen mesemondónak tartod magad?”

  • A személyes meseterápia során érzelemmentesen mesél, mert ekkor hitelesen kell átadni a mesét…
  • A gyerekeknek másképp kell mesélni, abban a mesélő és a gyerekek is benne vannak…
  • Szegeden pedig háromszor is volt módja egyszerre 620 embert belevonni a mesébe…

A megfelelő ritmust megtalálva, képekkel dolgozva elérte, hogy 620 ember egy egészen más tudatállapotba került, s együtt dobbant a szíve. Vizuális imaginatí­v szinkron a neve ennek a módszernek, melynek lényege:

“Az én retinámon keletkező képek a szavaimon keresztül át tudnak kerülni az ő retinájukra.”

“A mese körüli harc?!”

Konzervatív történetek… Nemi sztereotípiák… 300 másik mese, progresszív mese az ellenoldalon…

A meseterápiában a mese nem külső történet, hanem belső történetté alakul.

“A mesében minden és mindenki én vagyok!”

Arról szól, hogy aktuálisan ki-mi vezeti most az életedet? A törpe, a mérgezett alma, a koporsóban fekvő Hóferhérke, a tükrét nézegető gonosz mostoha…?

“Pszichológusok és meseterapeuták viszonya?!”

A meseterápiás órákon sok a pszichológushallgató és a pedagógus. Eszköztáruk bővítésére kiváló módszer.

A Hamupipőke facebook-profiljában működés közben látható a meseterápiás gyakorlat. A korábbi könyvekben nagyrészt elmélet volt, út a mesékhez.

“Jó hogy ilyen sokféle terápia van a meseterápián kívül, olyan mint a biblioterápia, az áldozati táncterápia, a művészetterápia, a zeneterápia, stb… Nem kell egyformának lenni…”

A meseterápia nem pszichológiai elméletre épül. Két pilléren nyugszik:

  • Vlagyimir Jakovlevics Propp morfológiai rendszerén
  • Hans-Georg Gadamer hermeneutikáján

A meseterápia kőkemény logikai rendszer.

Elképesztő tudatosság és alázat eredménye ez a könyv.

“Kik fordulnak hozzád?”

Az élet minden területéről, 14 és 72 éves kor között. Nem gyerek terápiák ezek, köztük sok a párkapcsolati válság és a veszteség feldolgozás.

Boldizsár Ildikó nevéhez kötődik egy gyerekekre vonatkozó módszer kidolgozása, alkotó-fejlesztő meseterápia névvel.

Korábban állami gondozásban élő gyerekekkel és börtönben levő szülők gyerekeivel dolgozott 4 évig Ildikó. Szörnyű kimondani, de 45 000 gyerek szenved attól, hogy egyik vagy mindkét szülője börtönben van. Ezek a gyerekek lelki szinten senkire sem számíthatnak intézményesen.

Boldizsár Ildikó az egri börtönparancsnok felkérésére és együttműködésével kidolgozott egy meseterápiás módszert, amelyet már 42 ország börtöneiben használnak eredményesen.

A könyvbemutató beszélgetést saját előadásban Boldizsár Ildikó öngyógyító meséje zárta. Egy repülő emberről, Lotilkóról szólt, mely benne van kötetben is.

Egy lány hamis online személyiségbe menekül, hogy szeretetet és elfogadást találjon. Börtönbüntetésüket töltő anyák néhány napra találkozhatnak gyermekeikkel, ha vállalják, hogy ugyanannyi idővel meghosszabbodik a büntetésük. Egy férfi a felesége és fiatal szeretője között vergődik, ám képtelen dönteni…

A válság legmélyebb pontján mindannyian úgy döntöttek, hogy a meseterápia segítségével oldják meg helyzetüket. Összesen kilenc történet tárul fel Boldizsár Ildikó legújabb kötetében, mely egyúttal a Metamorphoses Meseterápiás Módszer több mint száz módszertani elemének átfogó ismertetése is, izgalmas és elgondolkodtató élethelyzeteken keresztül. Az eredetileg a német olvasóközönség számára írt mű egyszerre bevezetés a meseterápiába, szintetizáló újragondolása egy közel húszéves praxisnak, s nem utolsósorban hasznos kézikönyv öngyógyító mesés utakhoz is.

„Bízom benne, hogy ez a könyv nemcsak kapaszkodókat és inspiráló ötleteket ad néhány életválság vagy elakadás mesékkel történő megoldásához, hanem abban is segít, hogy a meseterápia iránt érdeklődők megismerhessék a Metamorphoses Meseterápiás Módszer minden elemét. Mert végül is valóban most először található minden lényeges alkotóelem együtt, egy kötetben, méghozzá esettanulmányok kíséretében.”

Antalffy Yvette

(a fotók a cikk szerzőjének felvételei)

Forrás: Figyelmem önéletrajza-blog

 

Hozzászólások